COVID-19 UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖNE ÇIKAN FAKTÖRLER: BİR DEVLET ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ
Özet
Uzaktan eğitim uygulamaları üzerine Türkiye’nin ve
diğer ülkelerin deneyimi oldukça köklüdür; fakat, COVID-19
dönemindeki uzaktan eğitim, tam hazırlık yapılamadan örgün
eğitimin tamamen yerini aldığı bir süreç olmuştur. Bu
çalışma, Anadolu’da acil uzaktan eğitim sürecini görece
başarılı yöneten bir devlet üniversitesinde yürütülmüştür.
Çalışmanın amacı COVID-19 uzaktan eğitim sürecinde
öğrencilerin deneyimlerini etkileyen sosyo-ekonomik
faktörler ile birlikte öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine dair
algılarını, zorlandıkları ve/veya olumlu buldukları yönleri
tespit etmeyi amaçlamıştır. Makalenin bir diğer önemli çıktısı
da uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin motivasyonu ve
başarısında fark yaratan sosyo-ekonomik ve toplumsal
cinsiyet temelli faktörler olmuştur. Araştırmada 484 öğrenci
ile anket ve 3 adet odak grup çalışması yapılmış, sonuçlar
tanımlayıcı şekilde makalede paylaşılmıştır. Sonuçların, acil
uzaktan öğrenme dönemine görece olarak hazırlıksız
yakalanan yükseköğrenim kurumlarına, öğrenci algısını ve
deneyimini anlamaları açısından bir kaynak olması
beklenmektedir. Aynı zamanda, çalışma ile uzaktan eğitimde
‘hassas/kırılgan’ öğrenci gruplarının tespitinin yapılması ve
uzaktan eğitim sürecinde öğrencileri etkileyen sosyoekonomik eşitsizliklerin ortaya konması amaçlanmaktadır. The experience of Turkey and other countries on
distance learning applications are quite deep-rooted; However,
distance education in the COVID-19 period has been a process
in which online education has completely replaced formal
education in higher education without proper preparations. This
study was conducted in a state university in Anatolia –which
has been relatively successful at managing distance education
period. The aim of the study is to identify the socio-economic
factors affecting students' experiences with their perceptions
about the distance education process, the aspects they find
difficult and/or positive during the distance education process
that started with COVID-19 pandemic. Another outcome of the
article is underlining the socio-economic and gender-based
factors that generate differences in students' motivation and
success in the distance education. For these purposes, a
questionnaire with 484 students and 3 focus group studies were
conducted, and the results were shared in the article in a
descriptive manner. The results are expected to be a resource
for Higher Education Institutions, which have been caught
unprepared for the emergency distance learning period, in terms
of understanding student perception and experience. At the
same time, the study has aimed to identify vulnerable student
groups in distance education and to reveal the socio-economic
inequalities affecting students in the distance education process.