Pricing strategies under price protection, mid-life returns and end-of-life returns
Özet
In this thesis, we examine a selling environment where a manufacturer-controlled retailer and an independent retailer sell a slow-moving A item. The manufacturer offers the independent retailer price protection against reductions in the wholesale price. The price set by the independent retailer is assumed to be determined by Retail Fixed Markdown (RFM) policy. The manufacturer adopts a periodic-review pricing strategy and each retailer observes price-dependent stochastic demand. We employ Multinomial Logit (MNL) models to forecast customers' preferences based on retail prices. We construct stochastic programming models to determine the manufacturer's pricing strategy in the presence of four distinct price commitment contracts which differ in the supplementary privileges combined with price protection. We also propose a variant Stochastic Dual Dynamic Programming (SDDP) algorithm to determine the manufacturer's approximately optimal pricing strategy by getting around three curses of dimensionality. We observe the impact of critically important contractual parameters on the price, the market shares and the expected true profits. We also evaluate the performance of the proposed algorithm and compare the price commitment contracts in terms of the contractual parameters for which it is crucial to choose a compromise value to ensure high enough profitability for both retailers. Bu tezde, üretici tarafından yönetilen bir parekendecinin ve bağımsız bir parekendecinin görece daha az talep gören ve modası hızlı geçen A tipi bir ürünü sattıkları bir satış ortamını inceliyoruz. Üretici, bağımsız parekendeciye toptan satış fiyatındaki düşüşlere karşı fiyat koruması sağlıyor. Bağımsız parekendecinin tüketiciye sunduğu fiyatın Sabit Parekende İndirimi politikasıyla belirlendiği varsayılıyor. Üretici periyodik güncellemeli fiyatlandırma stratejisini benimsiyor ve her parekendeci fiyata bağlı olasılıksal talep alıyor. Müşterilerin satın alım tercihlerini toptan satış fiyatlarını değişken olarak alan Katlıterimli Logit modellerini kullanarak tahmin ediyoruz. Fiyat korumasıyla birlikte sunulan ek ayrıcalıklara göre değişkenlik gösteren birbirinden farklı dört fiyat yükümlülük sözleşmesinin varlığında üreticinin optimal fiyatlandırma stratejisini belirlemek için, olasılıksal programlama modellerini kuruyoruz. Üreticinin boyutluluğun üç lanetini bertaraf ederek yaklaşık olarak optimal olan bir fiyatlandırma stratejisi belirleyebilmesi için, Olasılıksal İkili Dinamik Programlama algoritmasının başka bir versiyonunu sunuyoruz. Kritik olarak önemli sözleşme parametrelerinin aldıkları değerlerin yaklaşık olarak optimal fiyat, pazar payları ve ortalama gerçek karlar üzerine olan etkisini gözlemliyoruz. Ayrıca sunulan algoritmanın performansını değerlendiriyoruz ve her iki parekendeci için yeterince karlılık sağlayabilmek adına bir uzlaşma değerinin seçilmesinin çok önemli olduğu sözleşme parametreleri bakımından fiyat yükümlülük sözleşmelerini karşılaştırıyoruz.