dc.contributor.author | Şahin, Murat | |
dc.contributor.author | Kellegöz, Talip | |
dc.contributor.author | Söylemez, İsmet | |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T06:48:20Z | |
dc.date.available | 2023-12-08T06:48:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.issn | 1309-8640 | |
dc.identifier.issn | 2146-4391 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12573/1856 | |
dc.description.abstract | Standardize edilmiş ürünlerin üretiminde yaygın olarak kullanılan montaj hatları önemli bir akış tipi üretim şeklidir. Buhatların dengelenme problemleri üretim ve kaynak yatırımı maliyetlerinin enküçüklenmesi açısından büyük önem arzetmektedir. NP-zor bir yapıya sahip olan probleme endüstriyel ortamlarda yaygın olarak karşılaşılmasına karşın makulsüreler içerisinde kesin çözüm yöntemleri ile çözümü mümkün olmayabilmektedir. Bu çalışmada yenilenebilir kaynakyatırımı maliyetini de dikkate alan çok işçili montaj hattı dengeleme problemine yönelik yeni bir algoritma sunulmuştur.Önerilen algoritmada tamsayılı doğrusal programlama ile çözülecek olan alt problemler tavlama benzetimi yöntemi ilebelirlenmiştir. Literatürde montaj hattı dengeleme problemlerinde sıklıkla tercih edilen rassal sayılar dizisi kullanılarakgörevlerin hangi önceliklerle atanacağı belirlenmiştir. Tavlama benzetimi ve tamsayılı doğrusal programlamanın birliktekullanımına dayanan algoritmanın etkinliği test problemleri üzerinde ölçülmüştür. Tavlama benzetimi sezgiseli C#programlama dilinde kodlanmış ve oluşturulan her bir alt problemin tamsayılı doğrusal programlama modeli CPLEX10.2 çözücü kullanılarak 3.2 GHZ /4 GB Ram’a sahip bilgisayarda koşturulmuştur. Tavlama benzetiminde aynı altproblemler oluşturulması durumunda hafızada kaydedilen çözüm ve atamalar kullanmıştır. Bunun temel nedenimatematiksel model ile çözülen alt problemlerde aynı modelin oluşturulması durumunda elde edilecek sonuçlara dahaönceden ulaşılmış olmasıdır. Bu sayede algoritmanın daha hızlı bir şekilde çalışması gerçekleştirilmiş olup, çözülen vetekrarlanan matematiksel model sayıları özetlenerek sunulmuştur. Geliştirilen algoritmanın orta ve büyük boyutluproblem örneklerinde kabul edilebilir kalitede çözümler üretebildiği gözlemlenmiştir. Montaj hattı problemlerine ilişkinliteratürde bulunan çalışmalar dikkate alındığında, ilgili problem üzerindeki çalışmaların eksikliğine vurgu yapılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Dicle Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Tavlama benzetimi | en_US |
dc.subject | matematiksel modelleme | en_US |
dc.subject | montaj hattı dengeleme | en_US |
dc.subject | çok işçili montaj hattı | en_US |
dc.subject | kaynak kısıtı | en_US |
dc.subject | Resource constraint | en_US |
dc.subject | multi-manned | en_US |
dc.subject | assembly line | en_US |
dc.subject | assembly line design | en_US |
dc.subject | simulated annealing | en_US |
dc.title | Çok işçili montaj hatlarında istasyon ve kaynak yatırımı maliyetinin enküçüklenmesine yönelik tavlama benzetimi ve tam sayılı doğrusal programlamaya dayalı yeni bir algoritma | en_US |
dc.title.alternative | A new algorithm based on simulated annealing algorithm and integer linear programming for minimizing the station and resource investment cost on multi-manned assembly lines | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.contributor.department | AGÜ, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0002-8253-9389 | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Söylemez, İsmet | |
dc.identifier.volume | 9 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 727 | en_US |
dc.identifier.endpage | 739 | en_US |
dc.relation.journal | Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |