An assessment on the Turkish construction industry's approach to innovative facade cladding materials
Özet
Innovation is generally indicated as the adoption of an idea or behavior which is new to an organization to help to change the current state for the better. In the competitive business environment of a globalized economy, the significance of innovation is rising day by day. The desire to enhance their products and services and reduce costs made construction innovation a challenge among construction companies. The implementation of innovation in building materials and technologies involves the opportunity of creating innovative conditions for architectural design and affects contemporary architectural practices. Within these advancements in building materials and technologies, the expectations from facade design and systems are also influenced inevitably. In this thesis, it is aimed to understand the place of the concept of innovation in the construction industry and the perception of the construction companies in the process of introducing new materials or products to the Turkish construction industry. In accordance with this aim, in this research, facade cladding materials are chosen due to the availability of different systems, materials, and application methods, and the companies that produce facade cladding products are focused. On the basis of this approach, a case study with a product investigation and a survey is conducted, then evaluated and discussed at the end of the study. Yenilik (inovasyon) genellikle, mevcut durumu iyileştirmek için bir kuruluşun yeni bir fikir veya davranışı benimsemesi olarak belirtilir. Küreselleşen ekonominin rekabetçi ortamında yeniliğin önemi her geçen gün artmaktadır. Ürün ve hizmetlerini geliştirme ve maliyetleri düşürme arzusu ile birlikte, inşaat sektöründeki yenileşme de inşaat şirketleri arasında bir meydan okuma haline gelmiştir. İnşaat malzemeleri ve teknolojilerindeki yenilikler, mimaride yenilikçi bir tasarım anlayışını beraberinde getirmekte ve günümüz mimarisinde de etkilerini göstermektedir. Yapı malzemeleri ve teknolojilerindeki bu gelişmelerle birlikte cephe tasarımı ve sistemlerinden beklentiler de kaçınılmaz olarak etkilenmektedir. Bu tez çalışmasında yenilik kavramının Türk inşaat sektöründeki yerinin ve inşaat firmalarının yenilikçi bir malzeme veya ürün tanıtım sürecindeki algılarının anlaşılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, bu çalışmada farklı sistem, malzeme ve uygulama yöntemlerinin incelenebilme olanağı nedeniyle cephe kaplama malzemeleri seçilmiştir ve cephe kaplaması üreten firmalara odaklanılmıştır. Bu yaklaşımdan hareketle ürün araştırması ve anketten oluşan bir vaka çalışması yürütülmüş, çalışmanın sonunda elde edilen veriler analiz edilip değerlendirilmiş ve sonuçlar tartışılmıştır.