Determination of Factors Affecting International Students’ Satisfaction Levels Using CHAID Analysis
Özet
Internationalization has recently been a core element for higher education institutions (HEIs) worldwide. Various components provide internationalization in HEIs. However, international students stand out from the others due to providing numerous benefits to host countries. Therefore, HEIs around the world seek to increase the number of international students and their satisfaction levels. This study, inspired from the importance of international students, seeks to determine the factors affecting the satisfaction levels of international students who study at a Turkish state university. To this end, an on-line survey consisting of 25 questions were administered to a total of 330 international students studying at Middle East Technical University (METU). Survey data were evaluated using the CHAID (Chi-Squared Automatic Interaction Detection) analysis. The findings of the analysis indicated that the international students’ implications, study degree and gender played a major role in their satisfaction levels. Considering these influential factors determined by the CHAID analysis will contribute to the internationalization strategies which is developed to attract more international students to HEIs. Uluslararasılaşma, son zamanlarda yükseköğretim kurumları için tüm dünyada vazgeçilmez bir unsur haline gelmiştir. Yükseköğretim kurumlarında uluslararasılaşmayı sağlayan pek çok bileşen olmakla birlikte, öğrenim gördükleri ülkeye sağladıkları önemli katkılar nedeniyle uluslararası öğrenciler bu konuda diğerlerine göre daha fazla ön plana çıkmaktadır. Bu nedenle, tüm dünyada yükseköğretim kurumları uluslararası öğrenci sayılarını ve bu öğrencilerin memnuniyet düzeylerini artırma arayışındadır. Uluslararası öğrencilerin taşıdığı önemden yola çıkan bu çalışma, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin memnuniyet düzeylerine etki eden faktörleri ortaya koymak amacındadır. Bu amaç için Orta Doğu Teknik Üniversitesinde (ODTÜ) öğrenim gören toplam 330 uluslararası öğrenciye 25 soruluk bir on-line anket uygulanmış ve anket verileri CHAID analizi ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçları; uluslararası öğrencilerin izlenimlerinin, öğrenim derecelerinin ve cinsiyetlerinin memnuniyet düzeyleri üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. CHAID analiziyle ortaya konulan bu faktörlerin dikkate alınması, yükseköğretim kurumlarına daha fazla sayıda uluslararası öğrenci çekmek amacıyla belirlenen ya da geliştirilen uluslararasılaşma stratejilerine katkısı olacaktır.